နားခံေတာ် မူလနိဒါန်း
ကျွန်ေတာ့်အြမင်များ, မျှေဝ 4/08/2011
ကျွန်ုပ်သည် ၁၂၉၂ ခုနှစ်မှစ၍ ြမန်မာဘုရင်မင်းြမတ်လက်ထက် “ေနာ်ရထာေကျာ်ထင်”ဘွဲ့ရ လွှတ်ေတာ်စာေရးေတာ်ြကီး ရာထူး၊ အဂင်္လိပ်အစိုးရလက်ထက် ကျက်သေရေဆာင် ေရွှစလွယ်နှင့် အမှုထမ်းေကာင်းတံဆိပ်ရ ရန်ကုန်တက္ကသိုလ်ေကျာင်းေတာ်ြကီးမှ “မဟာဝိဇ္ဇာ”ဘွဲ့ထူးအပ်နှင်းြခင်းခံရသူ ပုဂံဝန်ေထာက်မင်း ဦးတင်အား ြကိုြကားြကိုြကား ပါဠိဘာသာြပန်ဆရာတစ်ဦးြဖစ်ရာ အားလပ်ေသာ အခါများ၌ ကျွန်ုပ်ကိုယ်တိုင်ကလည်း ဦးတင်၏ထံတွင် ြမန်မာေရးထံုး၊ ထီးသံုး၊ နန်းသံုး၊ လွှတ်ေတာ် အမှတ်အသားမှ စ၍ ပျို့၊ ကဗျာ၊ လကင်္ာများကို သင်ြကားဆည်းပူးခဲ့သြဖင့် ဦးတင်မှာ ကျွန်ုပ်၏ “ြမန်မာစာြပဆရာ” ြဖစ်ေပသည်။
ထိုစဉ်အခါ ဦးတင်သည် ကျွန်ုပ်အား သားရင်းတမျှ ခင်မင်ြကင်နာ သင်ြကားေပးရံုမက မိမိပိုင် ေပစာ၊ ပုရပိုက်များနှင့် လွှတ်ေတာ်အမှတ်အသား စေသာ လက်ေရးစာ ပံုနှိပ်ကျမ်းစာေပါင်း ၂၀၀ ေကျာ်ကို သေဘာရှိ ကူးယူခွင့်ြပုကာ အပ်နှင်းထားသည့်ြပင် နားမလည်ေသာ အချက်တို့ကိုလည်း စိတ်ရှည်စွာ အပင်ပန်းခံ၍ ရှင်းလင်းြပသေသာေြကာင့် ယခုထက်တိုင် ေကျးဇူးတင်၍ မဆံုးနိုင်ေအာင် ရှိပါသည်။ ဦးတင်မှာ ကင်းဝန်မင်းြကီး၏ တပည့်ရင်းြဖစ်ရာ ကင်းဝန်မင်းြကီးနှင့် ေယာြမို့စား ဗိုလ်မှူး ဝန်ြကီး ဦးပုြကိးတို့၏ စုေဆာင်းေကာက်နှုတ်ထားေသာ ခွဲထားေကျာ်ကျမ်းကို လက်ကိုင်ရရှိထားသြဖင့် ၎င်းမူကိုပါ အပ်နှင်းြပီး ကျွန်ုပ်အား ခက်ဆစ် ဂဏ္ဍိ အေရးခိုင်းေသာေြကာင့် ၁၂၉၄ ခုနှစ်က ကျွန်ုပ်သည် ဦးတင်၏ အိမ်၌ေန၍ ဦးတင်နှင့် တိုင်ပင်ကာ (ခွဲထားေကျာ် ဂဏ္ဍိကျမ်းြကီး)ကို ေရးခဲ့ေပသည်။ ထိုကျမ်းကို ယခု ပံုမနှိပ်ရေသးေပ။
တစ်ေန့ေသာအခါ “နားခံ” ခွဲထားနှင့် စပ်လျဉ်း၍ “စစ်ကဲ၊ နားခံ၊ လွှတ်နားခံ၊ နားခံမျိုး အြမွက်” ဟူေသာ သတ်ထူးကဗျာကို အဓိပ္ပါယ် မရှင်းလင်းသြဖင့် ေမးြမန်းရာမှ အဂင်္လိပ်အစိုးရမင်းတို့ လက်ထက်က ကွယ်ေပျာက်၍ေနေသာ နားခံေတာ် ရာထူးအေြကာင်း ေရာက်သွားရာ ဤဝတ္ထု၌ပါေသာ အတိုင်း မိမိကိုယ်တိုင်ေတွ့ြမင်ရပံု ေြပာြပသြဖင့် ေသချာစွာမှတ်သား ေရးယူထားလိုက်ပါသည်။
ကျွန်ုပ်မှာ ြမန်မာစာေပကို အားေပးလိုေသာ ဝတ္ထုေရးဆရာတစ်ေယာက်ြဖစ်သည့်အတိုင်း ထူးြခားေသာ နားခံေတာ် ရာထူးကို အေြကာင်းြပုကာ ဝတ္ထုတစ်ပုဒ်ေရးသားရလျှင် စာေပ ပရိယတ္တိ လိုက်စားသူတို့အတွက် အကျိုးများလိမ့်မည်ဟု ထင်မှတ်မိသြဖင့် သူရိယမဂ္ဂဇင်း၏ ဦးစီးနာယက တည်းြဖတ်သူ ဦးသိမ်းေမာင်နှင့် တိုင်ပင်ြကည့်ရာ ဦးသိမ်းေမာင်ကိုယ်တိုင်က ထပ်မံတိုက်တွန်း ြပန်ေသာေြကာင့် ဤ “နားခံေတာ်”ဝတ္ထုကို ေရးသားြပီး သူရိယသတင်းစာတိုက်သို့ မူပိုင် ေရာင်းချလိုက်ေပသည်။
နားခံေတာ်ဝတ္ထုမှာ ေရှးအခါ ပူတေကေခါ် ေပါ်တူဂီလူမျိုးများနှင့် ဇာတ်လမ်းခင်ကျင်းထားသြဖင့် မူလက (ပူတေကနှင့် နားခံေတာ်ဝတ္ထု)ဟု အမည်ေပးခဲ့ေလသည်။ သို့ရာတွင် ယခုအခါ ေခါ်ေဝါ် လွယ်ကူေစရန် “ဝါစာသိလိဌသုခစ္စာရဏ” အကျိုးငှာ ပူတေကဟူေသာ ပုဒ်ကို ြဖုတ်ြပီး “နားခံေတာ်” ဝတ္ထုဟု မှည့်ေခါ်လိုက်ေပသည်။ (ဤဝတ္ထုကို ၁၂၉၄ ခုနှစ် နယုတ်လဆုတ် ၁ ရက်ေန့ထုတ် သူရိယ ရုပ်စံု သတင်းစာ တတိယတွဲ၊ အမှတ် ၃၂ မှစ၍ အပတ်စဉ် လစဉ် ဆံုးသည့်တိုင်ေအာင် ေဖာ်ြပခဲ့ေလသည်။)
ထို့ေနာက် ကျွန်ုပ်တို့၏ ေကျးဇူးရှင်ဆရာ မန္တေလးြမို့၊ မစိုးရိမ်တိုက် သဒ္ဒတ္ထရတနာဝလိ မဟာပါဠိ အဘိဓါန်ကျမ်းြပု၊ အဂ္ဂမဟာပဏ္ဍိတ၊ ပထမေကျာ် ဆရာေတာ်ဦးဉာဏ၏ ေကျာင်းေနဖက် သူငယ်ချင်းြဖစ်ေသာ ရန်ကုန်တက္ကသိုလ်ေကျာင်းေတာ် အေရှ့နိုင်ငံ ပညာရပ်များဆိုင်ရာ ပါေမာက္ခ ဆရာြကီး ဦးေဖေမာင်တင်က ဤဝတ္ထုမှာ ဝတ္ထုသာမန်မဟုတ်ဘဲ ဦးတင်၏ ရာဇဝင်မှတ်စုတို့ြဖင့် ေလးနက်စွာ ေရးထားြခင်း၊ ြမန်မာစာေပကို အားေပးြမှင့်တင်ြခင်း၊ ရာဇဝင်နှင့် တိုက်ဆိုင်၍ ေန့ရက် အချိန်ပါ ညီညွတ်ေအာင်ေရးထားြခင်း၊ ဝတ္ထုဇာတ်လမ်းခင်းကျင်းပံု ဆန်းကျယ်ြခင်း စေသာ အချက်တို့နှင့် ြပည့်နှက်ေနသည့်အြပင် ြမန်မာဝတ္ထုအတန်းအစားကိုလည်း ြမှင့်တင်၍ထားေသာေြကာင့် စာအုပ်တစ်အုပ် ြဖစ်ေြမာက်ေစရန် ဆရာြကီးကပင် စီမံေပးပါမည့်အေြကာင်းနှင့် ေတာင်းပန်ေလရာ ဆရာြကီးမှာ ြမန်မာစာေပကို အားေပးလိုေသာ မဟာဇ္ဈာသယရှိသည့်အတိုင်း မိမိပါဝင်ေသာ “ြမန်မာနိုင်ငံ ပညာ ြပန့်ပွားေရးအသင်း”သို့ အပ်နှံကာ ပံုနှိပ်ေစပါေြကာင်း။
မူလဝတ္ထုေရးစဉ် တိုင်းြပည်လံုးြကိုက်ြဖစ်ေစရန် ေခတ်ဆန်ေသာ အသွားတို့ြဖင့် အြခားေသာ ဝတ္ထုများနည်းအတိုင်း အချို့ေနရာတွင် လိုသည်ထက် ပိုမိုစွာ သိုင်းဝိုင်းချဲ့ထွင်ထားေသာ အချက်များ ပါရှိေလရာ ပါေမာက္ခဆရာြကီးက အေရးမြကီးေသာအချက်များကို ပယ်ဖျက်လျက် မှတ်ချက်အြဖစ်ြဖင့် အသံုးြပုတန်သည်ကို ေအာက်ဘက်ဆွဲချြပီး ကျနစွာ သုတ်သင်တည်းြဖတ်ထားသြဖင့် ဖတ်ရှုသူတို့အဖို့ ပိုမို၍ ရှင်းလင်းသွားေပသည်။
ဤဝတ္ထုပါ ရာဇဝင်ဗဟုသုတတို့မှာ ဦးတင်၏ မှတ်သားချက်များနှင့် ကျွန်ုပ်၏ ေချွးနဲစာ မှတ်စုများ ြဖစ်သည့်ြပင် ြပင်ဆင်ေသာအခါ၌လည်း ပါေမာက္ခဆရာြကီးကိုယ်တိုင် တစ်နှစ်ေကျာ်ေကျာ် ေသချာစွာ ဖတ်ရှုြပီးမှ တည်းြဖတ်သံုးသပ်ထားသြဖင့် ဝတ္ထုသာမည သေဘာမထားဘဲ ရာဇဝင်မှတ်စုသင်ခန်းစာ တစ်ခုကဲ့သို့ သေဘာပိုက်ြပီး ဖတ်ရှုသင့်ြကေပသတည်း။
စိုးြမင့် (ေရွှစြကာ)
ခွဲထားေကျာ်၊ ဂဏ္ဍိကျမ်းဆရာ
ခွဲထားေကျာ်၊ ဂဏ္ဍိကျမ်းဆရာ
ရန်ကုန်ြမို့။
၁၂၉၇ ခုနှစ်၊ ြပာသိုလဆုတ် ၁၄ ရက်။
၁၂၉၇ ခုနှစ်၊ ြပာသိုလဆုတ် ၁၄ ရက်။
Posted by လင္းဦး(စိတ္ပညာ)
on 4/08/2011.
Filed under
ကျွန်ေတာ့်အြမင်များ,
မျှေဝ
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0