ကျွန်ေတာ်သိသမျှ(၇) သို့မဟုတ် တိုင်းရင်းသားတို့၏ ေန့စဉ်ဘဝကိုလွှမ်းမိုးသည့် ေရှာင်ဓေလ့များ
ကျွန်ေတာ်သိသမျှ, ကျွန်ေတာ့်အြမင်များ 2/16/2008
လူတို့မှီတင်းေနထိုင်ရာ သဘာဝပတ်ဝန်းကျင်နှင့် ယဉ်ေကျးမှုသည် အြမဲပင်ဆက်နွယ်လျက်ရှိသည်။ ကမ္ဘာေပါ်ရှိ လူမျိုးစုတိုင်းတွင် မိမိတို့ ေနထိုင်ရာေဒသနှင့် လိုက်ေလျာညီေထွြဖစ်ေစရန် ဖန်တီးတည်ေဆာက်ထားေသာ ကိုယ်ပိုင်ယဉ်ေကျးမှုပံုစံ အသီးသီးရှိြကသည်။ ြမန်မာနိုင်ငံသည် တိုင်းရင်းသားလူမျိုးေပါင်းစံု စုစည်းေနထိုင်ရာ နိုင်ငံတစ်ခုြဖစ်သည်။ တိုင်းရင်းသားအားလံုး၌ ေရှာင်ဓေလ့များ၊ ေဆာင်ဓေလ့များနှင့် ေြပာင်ဓေလ့များဟူ၍ အမျိုးမျိုးရှိြကသည်။ ထိုဓေလ့ထံုးစံများအနက်မှ တဘူး (Taboo) ေခါ် ေရှာင်ဓေလ့အေြကာင်းကို တင်ြပလိုပါသည်။
တဘူး(Taboo) သည် ယဉ်ေကျးမှု၏ အစိတ်အပိုင်းတစ်ခုြဖစ်၍ အယူသည်းြခင်းနှင့် အတူတွဲလျက် ေတွ့ရသည်။ “Taboo”ဟူေသာ ေဝါဟာရမှာ ေပါ်လီနီးရှားလူမျိုးတို့၏ အသံုးအနှံုးြဖစ်၍ “တားြမစ်ထားြခင်း” ဟု အဓိပ္ပါယ် ရသည်။ တဘူးသည် ဆန့်ကျင်ဘက်ြဖစ်ေသာ အဓိပ္ပါယ်များကိုလည်း ေဖာ်ြပလျက်ရှိသည်။ တဘူးသည် အထွဋ်အြမတ်ထားြခင်း၊ တန်ဖိုးထားြခင်းသေဘာကို ေဆာင်သည်။ တနည်းအားြဖင့် ြကည်ညို ေလးစားြခင်း သေဘာကိုေဆာင်သည်။ တနည်းအားြဖင့် ြကည်ညိုေလးစားထိုက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်းြဖစ်သည်။ ထို့အြပင် တဘူး၏ အဓိပ္ပါယ်၌ သဘာဝထက် လွန်ကဲြခင်း၊ ထူးဆန်းြခင်းနှင့် အန္တရာယ်ရှိြခင်းသေဘာကိုလည်း ေတွ့ရသည်။ ဆိုလိုသည်မှာ ေြကာက်ရွံ့၍ ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်းပင်ြဖစ်သည်။ တချို့တဘူးများတွင်မူ မသန့်ရှင်းေသာ အရာဟု ယူဆ၍ ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်း သေဘာကိုလည်း ေတွ့ရသည်။
တဘူး၏ ဆိုလိုရင်းမှာ တားြမစ်ြခင်း၊ ကန့်သတ်ချုပ်ြခယ်ြခင်းပင် ြဖစ်သည်။ ထိုသို့ တားြမစ်ြခင်းမှာ ဥပေဒြဖင့် သိသာထင်ရှားစွာ ြပဌာန်းတားြမစ်ထားသည့် တားြမစ်ချက်မျိုး မဟုတ်ေပ။ လူ့အဖွဲ့အစည်းတစ်ခုအတွင်းရှိ လူများလိုက်နာရန် ဓေလ့ထံုးစံက သတ်မှတ်ေပးထားေသာ တားြမစ်ချက်မျိုးြဖစ်သည်။ “တဘူးဆိုသည်မှာ လူများတရားဝင်ေရးသား ြပဌာန်းထားြခင်းမရှိသည့် ေရှးအကျဆံုး ဥပေဒသ (The oldest human unwritten code of law )ြဖစ်သည်” ဟု ပညာရှင်များက ဆိုြကသည်။ တိုင်းရင်းသားတို့၏ ေရှာင်ဓေလ့များကို ေလ့လာြကည့်ပါက လူမှုေရးဆိုင်ရာ ထိန်းချုပ်ြခင်း (Social control) သေဘာကို အထင်အရှားေတွ့နိုင်သည်။
လူတို့၏ ေန့စဉ်ဘဝတွင် ရင်ဆိုင်ြကံုေတွ့ေနရေသာ
(၁) လူမှုေရးဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များ ( ဥပမာ -ေဆွမျိုးေတာ်စပ်ြခင်း၊ ေစ့စပ်ေြကာင်းလမ်းြခင်း၊ လက်ထပ်ထိမ်း ြမားြခင်း ၊ ကင်ပွန်းတပ်ြခင်း )
(၂) စီးပွားေရးဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များ (ဥပမာ-ေတာင်ယာခုတ်ြခင်း၊ ေကာက်ရိတ်သိမ်းြခင်း၊ အမဲလိုက်ြခင်း)
(၃) ဘာသာေရးဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များ (ဥပမာ-ဘုရားပွဲကျင်းပပံု၊ ရိုးရာနတ်ပူေဇာ်ြခင်း၊ ရှင်ြပုပွဲ) နှင့်
(၄) အုပ်ချုပ်ေရးဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များ (ဥပမာ-အရိုက်အရာဆက်ခံြခင်း၊ ေဒသဆိုင်ရာ ဥပေဒသများ၊အြကီးအကဲ ေရွးချယ်ြခင်း) စသည့် အေြကာင်းကိစ္စတိုင်းတွင် သက်ဆိုင်ရာကဏ္ဍအလိုက် ေရှာင်ဓေလ့များအားလံုးကို ေလ့လာြကည့်ပါက -
(က) လှုပ်ရှားမှုြပုရာတွင် ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ (Tabooed Act )
(ခ ) လူပုဂ္ဂိုလ်များနှင့် ပတ်သက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ (Tabooed Person )
(ဂ ) အရာဝတ္ထုများနှင့် ပတ်သက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ (Tabooed Things ) နှင့်
(ဃ) စကားေြပာဆိုသံုးနှုန်းရာတွင် ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ (Tabooed Words ) စသည့် ေရှာင်ဓေလ့ အမျိုးမျိုးကို ေတွ့ရသည်။
တိုင်းရင်းသားများသည် တဘူးချိုးေဖာက်မိမည်ကို အလွန်ေြကာက်ရွံ့ြကသည်။ ထိုသို့ ချိုးေဖာက်မိပါက ချိုးေဖာက်သူနှင့် ၎င်း၏ေဆွမျိုးအသိုင်းအဝိုင်း အပါအဝင် တဘူးသတ်မှတ်ထားေသာ အဖွဲ့အစည်းအတွင်း အချိန်မေရွး ြကီးမားေသာအန္တရာယ် ကျေရာက်နိုင်သည်ဟု ယူဆေလ့ရှိြကသည်။ ထို့ေြကာင့် တိုင်းရင်းသားတို့၏ ေန့စဉ်ဘဝကို လွှမ်းမိုးနိုင်စွမ်းရှိသည့် Taboo (ေခါ်) ေရှာင်ဓေလ့များအား လူအများနားလည် သိရှိသင့်သည်ဟု ယူဆသည့်အတွက် တိုင်းရင်းသားအချို့၏ ေရှာင်ဓေလ့များနှင့် တွဲဖက်ေဖာ်ြပရြခင်း ြဖစ်ပါသည်။
လှုပ်ရှားမှုြပုရာတွင် ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ထံုးစံများနှင့်ပတ်သက်၍ ေလ့လာပါက ရှမ်းြပည်နယ်ေတာင်ပိုင်း ကေလာြမို့နယ် ပိန္နဲပင်ေကျးရွာေန “တအန်းပေလာင်” တိုင်းရင်းသားများသည် ယာခင်းမှအြပန် ေပါက်တူးကို ထမ်းရာတွင် အသွားရှိသည့်ဘက်ကို အေနာက်ဘက်တွင်ထား၍ ထမ်းရသည်။ ေပါက်တူးကို ေြမြကီးေပါ်တွင် ဒရွတ်တိုက်ဆွဲ၍ မလာရေပ။ ထိုသို့ ြပုမိပါက သူရဲတေစ္ဆများကပ်၍ ပါလာြပီး ေနမေကာင်းြဖစ်တတ်သည်ဟု ယံုြကည်ြကသည်။ စစ်ကိုင်းတိုင်း ဗန်းေမာက်ြမို့နယ် ေဟာ်ေယာေကျးရွာေန “ကနန်း”တိုင်းရင်းသားများသည် စပါးတလင်းနယ်ေနစဉ် ထိုတလင်းအတွင်း ဖိနပ်စီး၍ မဝင်ရေပ။ ဝင်မိပါက စပါးအထွက်နည်းတတ်သည်ဟု ယူဆြကသည်။ ေလလည်း မချွန်ရေပ။ ဤယံုြကည်မှုများကို ကနန်းေကျးရွာ ၂၄ရွာရှိ ရွာအေတာ်များများတွင် ေတွ့နိုင်သည်။
လူပုဂ္ဂိုလ်နှင့် ပတ်သက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရေသာဓေလ့အချို့ကို ေဖာ်ြပရေသာ် ရှမ်းြပည်နယ် အေရှ့ေြမာက်ပိုင်း ေလာက်ကိုင်နှင့် ကုန်ြကမ်းေဒသမှ “ကိုးကန့်”တိုင်းရင်းသားတို့၏ အသုဘအခမ်းအနားသို့ ကိုယ်ဝန်ေဆာင် အမျိုးသမီးများ မသွားရေပ၊ အိမ်ရှင်မှ လံုးဝလက်မခံလိုေပ။ ထိုသို့ ကိုယ်ဝန်ေဆာင်အမျိုးသမီးများ လာေရာက်ခဲ့ပါက ေသသူအတွက် ရည်စူး၍ြပုလုပ်ေသာ ကုသိုလ်ေကာင်းမှုများ အချည်းအနှီးြဖစ်တတ်သည်ဟု ယံုြကည်ြကေသာေြကာင့် ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်း ြဖစ်သည်။ ချင်းြပည်နယ်ေတာင်ပိုင်း မင်တပ်ြမို့နယ်အတွင်းရှိ “မွင်း”မျိုးနွယ်စုဝင် ချင်းတိုင်းရင်းသားများသည် လက်ထပ်ထိမ်းြမားရာတွင် “ဘူခို”မျိုး (လက်ထပ်၍ရေသာ အမျိုး) ကိုသာ အိမ်ေထာင်ဖက်အြဖစ် ေရွးချယ်ေလ့ရှိြပီး “ဒူး”မျိုး (လက်ထပ်ယူ၍ မရေသာအမျိုး)များကို အိမ်ေထာင်ဖက်အြဖစ် ေရွးချယ်ြခင်းမြပုရန် တားြမစ်ထားသည်။ ထိုတိုင်းရင်းသားများ၏ ဖ ဘက်လိုက် ေဆွမျိုးေတာ်စပ်ပံုစနစ် (Patrilineal Kinship System) အရ ဖခင်ဘက်မှ ေတာ်စပ်ေသာေဆွမျိုးများ (ဒူးမျိုး)ကို ေသွးသားရင်းချာများအြဖစ် သတ်မှတ်ထားြခင်းေြကာင့် အိမ်ေထာင်ဖက်အြဖစ်မှ ေရွးချယ်ရန် ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်း ြဖစ်သည်။
အရာဝတ္ထုများနှင့် ပတ်သက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ကို ပဲခူးတိုင်း မွန်စံြပေကျးရွာေန “မွန်”တိုင်းရင်းသူ အမျိုးသမီးများသည် ကိုယ်ဝန်(၇)လခန့်မှ စတင်ကာ မီးဖွားရာတွင် အသံုးြပုရန် မီးေနထင်းကို ြကိုတင်စုေဆာင်းေလ့ ရှိြကသည်။ ထင်းအြဖစ်အသံုးြပုရန် သစ်ပင်ခုတ်လှဲရာတွင် အြခားသစ်ပင်များနှင့် ချံုပုတ်ေပါ်သို့ ကန့်လန့်ြဖတ်လဲကျသွားေသာ သစ်ပင်မျိုးကို မီးေနထင်းအြဖစ် အသံုးြပုရန် ေရှာင်ြကဉ်ြကသည်။ ထိုကဲ့သို့ေသာ သစ်ပင်မျိုးကို အသံုးြပုမိပါက မိခင်ေရာ ကေလးပါ အန္တရာယ်ကျေရာက် နိုင်သည်၊ ကျန်းမာေရးထိခိုက်နိုင်သည်ဟု ယံုြကည်ြကသည်။ ကယားြပည်နယ်ရှိ “ေဂဘား” တိုင်းရင်းသားတို့သည် စပါးရိတ်သိမ်းေနချိန်တွင် ဂျီေသေကာင်ကို ေတာင်ယာထဲမှြဖတ်၍ သယ်ယူမသွားရေပ။ ဂျီေသေကာင်ေြကာင့် စပါးလိပ်ြပာလွင့်တတ်၍ ေနာင်နှစ်တွင် စပါးအထွက်နည်းမည်ဟု ယူဆြခင်းေြကာင့်ြဖစ်သည်။
စကားေြပာဆိုသံုးနှုန်းရာတွင် ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့နှင့် ပတ်သက်၍ စိတ်ဝင်စားဖွယ်ေကာင်းေသာ ဓေလ့ထံုးစံတစ်ခုမှာ ရှမ်းြပည်နယ်ေြမာက်ပိုင်း ကျိုင်းတံုြမို့ပတ်ဝန်းကျင်ေဒသရှိ “အခါ”တိုင်းရင်းသားတို့၏ ရိုးရာရွာအချို့တွင် လူတစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး ေြပာဆိုဆက်ဆံရာ၌ အမည်နာမကို ေခါ်ဆိုသံုးစွဲြခင်း မြပုရေပ။ အမည်နာမကို ေသသည့်အခါမှသာ ေခါ်ခွင့်ရှိြကေလသည်။ “ကယား”တိုင်းရင်းသားတို့သည် မိမိတို့၏ မိဘများ၏အမည်ကို မည်သူမည်ဝါဟူ၍ ေခါ်ေဝါ်ေြပာြခင်းမြပုရေပ။ မိဘများ ေသဆံုးသွားခဲ့လျှင် အထူးပင် သတိြပု၍ ေရှာင်ြကဉ်ြကရသည်။ ထို့အြပင် လူနှစ်ဦးသည် တစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး နာမည်ဆင်တူြဖစ်ေနပါက တစ်ဦး၏အမည်ကို တစ်ဦးကမေခါ်ဘဲ တစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး “မွီ”ဟု ေခါ်ေဝါ်ေလ့ရှိြကသည်။
အထက်ပါ ေရှာင်ဓေလ့များအြပင် အြခားတိုင်းရင်းသားအသီးသီး၌လည်း မိမိတို့ရိုးရာဓေလ့ထံုးစံအရ ြပဌာန်းထားေသာ ေရှာင်ဓေလ့အမျိုးမျိုးရှိြကပါသည်။ ကျွန်ေတာ်သိသမျှသာ တင်ြပထားြခင်းြဖစ်ပါသည်။
တဘူး(Taboo) သည် ယဉ်ေကျးမှု၏ အစိတ်အပိုင်းတစ်ခုြဖစ်၍ အယူသည်းြခင်းနှင့် အတူတွဲလျက် ေတွ့ရသည်။ “Taboo”ဟူေသာ ေဝါဟာရမှာ ေပါ်လီနီးရှားလူမျိုးတို့၏ အသံုးအနှံုးြဖစ်၍ “တားြမစ်ထားြခင်း” ဟု အဓိပ္ပါယ် ရသည်။ တဘူးသည် ဆန့်ကျင်ဘက်ြဖစ်ေသာ အဓိပ္ပါယ်များကိုလည်း ေဖာ်ြပလျက်ရှိသည်။ တဘူးသည် အထွဋ်အြမတ်ထားြခင်း၊ တန်ဖိုးထားြခင်းသေဘာကို ေဆာင်သည်။ တနည်းအားြဖင့် ြကည်ညို ေလးစားြခင်း သေဘာကိုေဆာင်သည်။ တနည်းအားြဖင့် ြကည်ညိုေလးစားထိုက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်းြဖစ်သည်။ ထို့အြပင် တဘူး၏ အဓိပ္ပါယ်၌ သဘာဝထက် လွန်ကဲြခင်း၊ ထူးဆန်းြခင်းနှင့် အန္တရာယ်ရှိြခင်းသေဘာကိုလည်း ေတွ့ရသည်။ ဆိုလိုသည်မှာ ေြကာက်ရွံ့၍ ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်းပင်ြဖစ်သည်။ တချို့တဘူးများတွင်မူ မသန့်ရှင်းေသာ အရာဟု ယူဆ၍ ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်း သေဘာကိုလည်း ေတွ့ရသည်။
တဘူး၏ ဆိုလိုရင်းမှာ တားြမစ်ြခင်း၊ ကန့်သတ်ချုပ်ြခယ်ြခင်းပင် ြဖစ်သည်။ ထိုသို့ တားြမစ်ြခင်းမှာ ဥပေဒြဖင့် သိသာထင်ရှားစွာ ြပဌာန်းတားြမစ်ထားသည့် တားြမစ်ချက်မျိုး မဟုတ်ေပ။ လူ့အဖွဲ့အစည်းတစ်ခုအတွင်းရှိ လူများလိုက်နာရန် ဓေလ့ထံုးစံက သတ်မှတ်ေပးထားေသာ တားြမစ်ချက်မျိုးြဖစ်သည်။ “တဘူးဆိုသည်မှာ လူများတရားဝင်ေရးသား ြပဌာန်းထားြခင်းမရှိသည့် ေရှးအကျဆံုး ဥပေဒသ (The oldest human unwritten code of law )ြဖစ်သည်” ဟု ပညာရှင်များက ဆိုြကသည်။ တိုင်းရင်းသားတို့၏ ေရှာင်ဓေလ့များကို ေလ့လာြကည့်ပါက လူမှုေရးဆိုင်ရာ ထိန်းချုပ်ြခင်း (Social control) သေဘာကို အထင်အရှားေတွ့နိုင်သည်။
လူတို့၏ ေန့စဉ်ဘဝတွင် ရင်ဆိုင်ြကံုေတွ့ေနရေသာ
(၁) လူမှုေရးဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များ ( ဥပမာ -ေဆွမျိုးေတာ်စပ်ြခင်း၊ ေစ့စပ်ေြကာင်းလမ်းြခင်း၊ လက်ထပ်ထိမ်း ြမားြခင်း ၊ ကင်ပွန်းတပ်ြခင်း )
(၂) စီးပွားေရးဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များ (ဥပမာ-ေတာင်ယာခုတ်ြခင်း၊ ေကာက်ရိတ်သိမ်းြခင်း၊ အမဲလိုက်ြခင်း)
(၃) ဘာသာေရးဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များ (ဥပမာ-ဘုရားပွဲကျင်းပပံု၊ ရိုးရာနတ်ပူေဇာ်ြခင်း၊ ရှင်ြပုပွဲ) နှင့်
(၄) အုပ်ချုပ်ေရးဆိုင်ရာ ကိစ္စရပ်များ (ဥပမာ-အရိုက်အရာဆက်ခံြခင်း၊ ေဒသဆိုင်ရာ ဥပေဒသများ၊အြကီးအကဲ ေရွးချယ်ြခင်း) စသည့် အေြကာင်းကိစ္စတိုင်းတွင် သက်ဆိုင်ရာကဏ္ဍအလိုက် ေရှာင်ဓေလ့များအားလံုးကို ေလ့လာြကည့်ပါက -
(က) လှုပ်ရှားမှုြပုရာတွင် ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ (Tabooed Act )
(ခ ) လူပုဂ္ဂိုလ်များနှင့် ပတ်သက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ (Tabooed Person )
(ဂ ) အရာဝတ္ထုများနှင့် ပတ်သက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ (Tabooed Things ) နှင့်
(ဃ) စကားေြပာဆိုသံုးနှုန်းရာတွင် ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ (Tabooed Words ) စသည့် ေရှာင်ဓေလ့ အမျိုးမျိုးကို ေတွ့ရသည်။
တိုင်းရင်းသားများသည် တဘူးချိုးေဖာက်မိမည်ကို အလွန်ေြကာက်ရွံ့ြကသည်။ ထိုသို့ ချိုးေဖာက်မိပါက ချိုးေဖာက်သူနှင့် ၎င်း၏ေဆွမျိုးအသိုင်းအဝိုင်း အပါအဝင် တဘူးသတ်မှတ်ထားေသာ အဖွဲ့အစည်းအတွင်း အချိန်မေရွး ြကီးမားေသာအန္တရာယ် ကျေရာက်နိုင်သည်ဟု ယူဆေလ့ရှိြကသည်။ ထို့ေြကာင့် တိုင်းရင်းသားတို့၏ ေန့စဉ်ဘဝကို လွှမ်းမိုးနိုင်စွမ်းရှိသည့် Taboo (ေခါ်) ေရှာင်ဓေလ့များအား လူအများနားလည် သိရှိသင့်သည်ဟု ယူဆသည့်အတွက် တိုင်းရင်းသားအချို့၏ ေရှာင်ဓေလ့များနှင့် တွဲဖက်ေဖာ်ြပရြခင်း ြဖစ်ပါသည်။
လှုပ်ရှားမှုြပုရာတွင် ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ထံုးစံများနှင့်ပတ်သက်၍ ေလ့လာပါက ရှမ်းြပည်နယ်ေတာင်ပိုင်း ကေလာြမို့နယ် ပိန္နဲပင်ေကျးရွာေန “တအန်းပေလာင်” တိုင်းရင်းသားများသည် ယာခင်းမှအြပန် ေပါက်တူးကို ထမ်းရာတွင် အသွားရှိသည့်ဘက်ကို အေနာက်ဘက်တွင်ထား၍ ထမ်းရသည်။ ေပါက်တူးကို ေြမြကီးေပါ်တွင် ဒရွတ်တိုက်ဆွဲ၍ မလာရေပ။ ထိုသို့ ြပုမိပါက သူရဲတေစ္ဆများကပ်၍ ပါလာြပီး ေနမေကာင်းြဖစ်တတ်သည်ဟု ယံုြကည်ြကသည်။ စစ်ကိုင်းတိုင်း ဗန်းေမာက်ြမို့နယ် ေဟာ်ေယာေကျးရွာေန “ကနန်း”တိုင်းရင်းသားများသည် စပါးတလင်းနယ်ေနစဉ် ထိုတလင်းအတွင်း ဖိနပ်စီး၍ မဝင်ရေပ။ ဝင်မိပါက စပါးအထွက်နည်းတတ်သည်ဟု ယူဆြကသည်။ ေလလည်း မချွန်ရေပ။ ဤယံုြကည်မှုများကို ကနန်းေကျးရွာ ၂၄ရွာရှိ ရွာအေတာ်များများတွင် ေတွ့နိုင်သည်။
လူပုဂ္ဂိုလ်နှင့် ပတ်သက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရေသာဓေလ့အချို့ကို ေဖာ်ြပရေသာ် ရှမ်းြပည်နယ် အေရှ့ေြမာက်ပိုင်း ေလာက်ကိုင်နှင့် ကုန်ြကမ်းေဒသမှ “ကိုးကန့်”တိုင်းရင်းသားတို့၏ အသုဘအခမ်းအနားသို့ ကိုယ်ဝန်ေဆာင် အမျိုးသမီးများ မသွားရေပ၊ အိမ်ရှင်မှ လံုးဝလက်မခံလိုေပ။ ထိုသို့ ကိုယ်ဝန်ေဆာင်အမျိုးသမီးများ လာေရာက်ခဲ့ပါက ေသသူအတွက် ရည်စူး၍ြပုလုပ်ေသာ ကုသိုလ်ေကာင်းမှုများ အချည်းအနှီးြဖစ်တတ်သည်ဟု ယံုြကည်ြကေသာေြကာင့် ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်း ြဖစ်သည်။ ချင်းြပည်နယ်ေတာင်ပိုင်း မင်တပ်ြမို့နယ်အတွင်းရှိ “မွင်း”မျိုးနွယ်စုဝင် ချင်းတိုင်းရင်းသားများသည် လက်ထပ်ထိမ်းြမားရာတွင် “ဘူခို”မျိုး (လက်ထပ်၍ရေသာ အမျိုး) ကိုသာ အိမ်ေထာင်ဖက်အြဖစ် ေရွးချယ်ေလ့ရှိြပီး “ဒူး”မျိုး (လက်ထပ်ယူ၍ မရေသာအမျိုး)များကို အိမ်ေထာင်ဖက်အြဖစ် ေရွးချယ်ြခင်းမြပုရန် တားြမစ်ထားသည်။ ထိုတိုင်းရင်းသားများ၏ ဖ ဘက်လိုက် ေဆွမျိုးေတာ်စပ်ပံုစနစ် (Patrilineal Kinship System) အရ ဖခင်ဘက်မှ ေတာ်စပ်ေသာေဆွမျိုးများ (ဒူးမျိုး)ကို ေသွးသားရင်းချာများအြဖစ် သတ်မှတ်ထားြခင်းေြကာင့် အိမ်ေထာင်ဖက်အြဖစ်မှ ေရွးချယ်ရန် ေရှာင်ြကဉ်ရြခင်း ြဖစ်သည်။
အရာဝတ္ထုများနှင့် ပတ်သက်၍ ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့ကို ပဲခူးတိုင်း မွန်စံြပေကျးရွာေန “မွန်”တိုင်းရင်းသူ အမျိုးသမီးများသည် ကိုယ်ဝန်(၇)လခန့်မှ စတင်ကာ မီးဖွားရာတွင် အသံုးြပုရန် မီးေနထင်းကို ြကိုတင်စုေဆာင်းေလ့ ရှိြကသည်။ ထင်းအြဖစ်အသံုးြပုရန် သစ်ပင်ခုတ်လှဲရာတွင် အြခားသစ်ပင်များနှင့် ချံုပုတ်ေပါ်သို့ ကန့်လန့်ြဖတ်လဲကျသွားေသာ သစ်ပင်မျိုးကို မီးေနထင်းအြဖစ် အသံုးြပုရန် ေရှာင်ြကဉ်ြကသည်။ ထိုကဲ့သို့ေသာ သစ်ပင်မျိုးကို အသံုးြပုမိပါက မိခင်ေရာ ကေလးပါ အန္တရာယ်ကျေရာက် နိုင်သည်၊ ကျန်းမာေရးထိခိုက်နိုင်သည်ဟု ယံုြကည်ြကသည်။ ကယားြပည်နယ်ရှိ “ေဂဘား” တိုင်းရင်းသားတို့သည် စပါးရိတ်သိမ်းေနချိန်တွင် ဂျီေသေကာင်ကို ေတာင်ယာထဲမှြဖတ်၍ သယ်ယူမသွားရေပ။ ဂျီေသေကာင်ေြကာင့် စပါးလိပ်ြပာလွင့်တတ်၍ ေနာင်နှစ်တွင် စပါးအထွက်နည်းမည်ဟု ယူဆြခင်းေြကာင့်ြဖစ်သည်။
စကားေြပာဆိုသံုးနှုန်းရာတွင် ေရှာင်ြကဉ်ရေသာ ဓေလ့နှင့် ပတ်သက်၍ စိတ်ဝင်စားဖွယ်ေကာင်းေသာ ဓေလ့ထံုးစံတစ်ခုမှာ ရှမ်းြပည်နယ်ေြမာက်ပိုင်း ကျိုင်းတံုြမို့ပတ်ဝန်းကျင်ေဒသရှိ “အခါ”တိုင်းရင်းသားတို့၏ ရိုးရာရွာအချို့တွင် လူတစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး ေြပာဆိုဆက်ဆံရာ၌ အမည်နာမကို ေခါ်ဆိုသံုးစွဲြခင်း မြပုရေပ။ အမည်နာမကို ေသသည့်အခါမှသာ ေခါ်ခွင့်ရှိြကေလသည်။ “ကယား”တိုင်းရင်းသားတို့သည် မိမိတို့၏ မိဘများ၏အမည်ကို မည်သူမည်ဝါဟူ၍ ေခါ်ေဝါ်ေြပာြခင်းမြပုရေပ။ မိဘများ ေသဆံုးသွားခဲ့လျှင် အထူးပင် သတိြပု၍ ေရှာင်ြကဉ်ြကရသည်။ ထို့အြပင် လူနှစ်ဦးသည် တစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး နာမည်ဆင်တူြဖစ်ေနပါက တစ်ဦး၏အမည်ကို တစ်ဦးကမေခါ်ဘဲ တစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး “မွီ”ဟု ေခါ်ေဝါ်ေလ့ရှိြကသည်။
အထက်ပါ ေရှာင်ဓေလ့များအြပင် အြခားတိုင်းရင်းသားအသီးသီး၌လည်း မိမိတို့ရိုးရာဓေလ့ထံုးစံအရ ြပဌာန်းထားေသာ ေရှာင်ဓေလ့အမျိုးမျိုးရှိြကပါသည်။ ကျွန်ေတာ်သိသမျှသာ တင်ြပထားြခင်းြဖစ်ပါသည်။
လင်းဦး (စိတ်ပညာ)
Posted by လင္းဦး(စိတ္ပညာ)
on 2/16/2008.
Filed under
ကျွန်ေတာ်သိသမျှ,
ကျွန်ေတာ့်အြမင်များ
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0