ကျွန်ေတာ်သိသမျှ(၆) သို့မဟုတ် တင့်တယ်ေသာ သာယာေသာ “ရှီေကွတ”
ကျွန်ေတာ့်အြမင်များ 2/08/2008
ကဲေရာ့..... ဤသည်ကား အချို “ ဟာ ဆရာေကျာင်းကလည်း ဘာတံုးဗျာ”၊
ေဟ့ေကာင်ေရ .... အခုြပည်သွားမှာဆိုေတာ့ လွန်ခဲ့တဲ့ နှစ်ေပါင်းေထာင်ေကျာ်တုန်းကလည်း မဟာသမ္ဘဝနဲ့ စူဠသမ္ဘဝကို မယ်ေတာ်မိဖုရားြကီးက ရာဇဝင်ထဲမှာ “စြမိန်စာတို့ကို ဤသည်ကား အချဉ်၊ ဤသည်ကားအချိုဟု အမှတ်ေပး၍ အေသအချာထားသိုြပီးမှ သားေတာ်နှစ်ေယာက်တို့ကို မစက်မရက် ငိုယိုဖက်ရမ်း၍ ေဖာင်နှင့် ဧရာဝတီြမစ်တွင် ေမျှာလိုက်၏” လို့ ဆိုတာကိုးကွ။ လှမ်းေပးေနတဲ့ ဆီးထုပ်ေတွကိုယူရင်း ညီေမာ်က “ ဟာ စိတ်ေနာက်တယ်ဗျာ” လို့ ြငီးတွားရင်း ကားကို ေမာင်းထွက်တယ်။ လက်ဖက်ရည်ဆိုင်ေလးက လယ်ကွင်းေတွရဲ့ အစပ်မှာ ကျန်ခဲ့တယ်။ လမ်းေကာင်တဲ့ ြပည်လမ်းေပါ်မှာ ကားက ရိပ်ရိပ်ေြပးေနတယ်။ လယ်ကွင်းစိမ်းစိမ်းေတွရဲ့ အစပ်မှာ ကျန်ခဲ့တယ်။ လယ်ကွင်းစိမ်းေတွရဲ့ အနားသတ်မှာ ရွာအုပ်အုပ်ေလးေတွက ြမင်ေနကျ ပန်းချီကားေလးေတွ တစ်ချပ်ြပီးတစ်ချပ် ေြပာင်းသွားသလို တစ်ရွာြပီးတစ်ရွာ ကျန်ခဲ့တယ်။ မျဉ်းြပိုင်သစ်ပင်ေတွ ကလည်း ရိပ်ခနဲ ရိပ်ခနဲ ကျန်ခဲ့တယ် ။
မဟာသမ္ဘဝတို့ ေဖာင်ေမျှာခဲ့တဲ့ခရီးကေရာ ဒီလိုပဲ ကမ်းနာက သစ်ပင်ေတွ ရိပ်ခနဲ ရိပ်ခနဲ ကျန်ခဲ့မှာပဲလား ၊ ရာဇဝင်ဆရာ စစ်ကိုင်းေကျာ်မှပဲ ြမင်ရေတာ့မှာေပါ့ ။ ဆရာေကျာင်းအိမ်မှာ လာေနတဲ့ စစ်ကိုင်းက ကားပွဲစား ဦးညွန့်လှိုင် ေြပာေြပာေနတဲ့ ဘီလူးမညီေနာင် ဇာတ်လမ်းလို့ ညီေမာ်က လှည့်ေမးတယ်။ “ေအး ဟုတ်တယ်”
“မင်းတို့ စစ်ကိုင်း ဘယ်ကစြဖစ်တာလဲဆိုေတာ့ မျက်စိမြမင်တဲ့ မဟာသမ္ဘဝတို့ ေဖာင်ေပါ်ကို ဘီလူးမညီေနာင် တက်ေတာ့ ” ဆိုတာနဲ့ “ေတာ်ေတာ့ ...မင်းဟာက ဘီလူးမ ညီေနာင်ရယ်လို့ မရှိပါဘူးကွာ” ဆိုတာနဲ့ သူ့ခမျာ စစ်ပင်ြကီးေတာင် မကိုင်းလိုက်ရပါဘူး။ “ ဒီေခတ်က ညွန့်ဦးလှိုင်သာရှိရင် မင်းသားေတွဆီက ပွဲခေတာင်းဦးမှာဟ၊ ေကာဥ္စြပင်ေရာက်ေတာ့ ဘူးသီးေြခာက်နဲ့ ေရခပ်ေနတဲ့ ရေသ့တူမ ေဗဒါရီကိုေတွ့တာနဲ့ ေပးစားေရာ ၊ အဲ့ဒီက ေမွးတဲ့ ကေလးက ဒွတ္တေဘာင်ြဖစ်တာပဲ၊ မင်းတို့လည်း ြပည်ေရာက်ရင် ြမစ်ဆိပ်သွားြပီး ဘူးသီးေြခာက်နဲ့ ေရခပ်တဲ့ ေကာင်မေလး သွားရှာေပါ့ ။ ကျွန်ေတာ်လည်း ေဘးဝဲယာကိုြကည့်ရင်း လိုက်ပါ လာခဲ့ေတာ့တယ်။
မိုးညို သို့ ဆိုတဲ့ ဆိုင်းဘုတ်ေလးကို ညီးေမာ်က လှမ်းဖတ်တယ်။ “ဆရာေကျာင်း အဲ့ဒီမိုးညိုေပါ့ ”။ ဘာလဲဟ ..ကဲကဲ လုပ်ပါဦး၊ မင်းကလည်း သမိုင်းထဲက မိုးညိုကို ဆွဲသွင်းေတာ့မယ်ေပါ့။ ညီေမာင်က သွားြဖဲရင်း ဆက်ေြပာတယ်။ “ဟယ်လို....မိုးညို ရဲစခန်းကပါလားခင်ဗျာ၊ ကျွန်ေတာ့်သမီးစိုးစိုးကို သိန်းတန်ဆိုတဲ့ေကာင် ခိုးသွားလို့ပါ”။ “ကိုသိန်းတန် ကိုသိန်းတန် စိုး သေဘင်္ာေပါ်တက်ခဲ့မယ်”ဆိုတဲ့ စိုးမိုးေမတ္တာထဲက မိုးညိုေလ။ ကျွန်ေတာ်အပါအဝင် အားလံုးဝိုင်းရယ်ြကတယ်။ကျွန်ေတာ်က “ကဲ...ေတာ်ပါြပီ၊ မင်းဇာတ်လည်းေကာင်းပါတယ်။ မဟာသမ္ဘဝဇာတ်နဲ့ ေပါင်းလိုက်ရင်ေတာ့ အို ကိုသမ္ဘဝ......ကိုသမ္ဘဝ ....စန္ဒမုခိ ေဖာင်ေပါ်တက်ခဲ့မယ် ြဖစ်ကုန်ေတာ့မယ်။ စိုးသေဘင်္ာေပါ် တက်ခဲ့မယ်ဆိုေတာ့ မတက်နဲ့ မတက်နဲ့ ကိုသိန်းတန်ေတာင်မှ ဝရမ်းနဲ့ စီးလာတာတဲ့” ၊ ရယ်သံေတွက ကားရဲ့ေနာက်မှာ ပျံ့လွင့် ကျန်ရစ်ခဲ့ြပန်တယ်။
ြမို့ေတွစိပ်လာလို့ ရှုပ်ေနတဲ့ လူေတွကို ြကည့်ရင်း ညီေမာ့်ကို ကျွန်ေတာ်ြကည့်လိုက်ေတာ့ ဟွန်းကို တတီတီ တီးေနတယ်။ စိုးနိုင်က အိပ်ေနြပီ ။ ကိုယ့်အာရံုေတွ ကိုယ်ပိုင်သွားြကြပီမို့ ရှုပ်ေနတဲ့လမ်းေဘးက လူေတွကို ေကျာ်ြပီး လယ်ကွင်းေတွဘက်ကို ေငးေနမိတယ်။ အာရံုထဲမှာေတာ့ အစ်ကို ပန်းပုဆရာတစ်ေယာက် ေြပာေြပာေနတဲ့ “ရှီေကွတ” “ရှီေကွတ”လို့ ေမးေတာ့ သေရေခတ္တရာကို ေြပာတာတဲ့၊ အရင်တုန်းက ပျူလိုေနမှာေပါ့။ တကယ်ေတာ့ ကျွန်ေတာ်ဟာ ြပည်မှာေမွးတဲ့ ြပည်သားတစ်ေယာက်ပါ။ ဒါေပမယ့် ရန်ကုန်မှာ ြကီးြပင်းခဲ့ရတာ။ အခုေတာ့ ေမွးရပ်ကို ခရီးသွားတစ်ေယာက်ဧည့်သည်အေနနဲ့ သွားေနရတယ်။ ေဒါက်တာသန်းထွန်း စာအုပ်မှာေတာ့ ြဂီ့ေက္မြတလို့ ေရးတယ်။ “ခရစ် ၈၀၁ ခုနှစ်မှာ တရုတ် ဧကရာဇ်ဆီကို ပျူတီးဝိုင်း ေစလွှတ်ဖူးတယ်။ ပျူေတွ သီဆိုတီးမှုတ်ပံု အရမ်းေကာင်းလို့ တရုတ်ေတွက ချီးမွမ်းတယ်။
ပျူြမို့ေတာ်ရဲ့နာမည် ြဂီ့ေက္မြတကို ြမန်မာေတွက ပီသေအာင် မေခါ်နိုင်လို့ သေရေခတ္တရာလို့ ေခါ်ေနြကတာ ြဖစ်တယ်။ နန်ေကျာင်လူမျိုးေတွက သေရေခတ္တရာြမို့ကို ခရစ်နှစ် ၈၃၂ မှာ ဖျက်ဆီးခဲ့တယ်။ ၉ ရာစုနှစ်ေရာက်ေတာ့ အြပီးတိုင် ဖျက်ဆီးတာ ခံခဲ့ရတယ်။ ခုလို ပျက်စီးသွားတဲ့ ပျူဟာ ြပန်ြပင်္ီး မထူေထာင်နိုင်ေတာ့လို့ တြဖည်းြဖည်း ြမန်မာနဲ့ေရာြပီး မျိုးဆက်ြပတ် သိမ်ေကာခဲ့ရတယ်။ ြဂီ့ေက္မတရဲ့ အဓိပ္ပါယ်က တင့်တယ်ခမ်းနားတဲ့ ေြမအရပ်လို့ ဆိုလိုတယ်။ အခု ြပည်အေရှ့ ေတာင်ဘက်ေလးမိုင်ေလာက် အကွာမှာရှိတဲ့ ေမှာ်ဇာရထားဘူတာ ဝန်းကျင်ြဖစ်ပါတယ်” တဲ့။
အဲ့ဒီသက္တတဘာသာနဲ့ ခန့်ညားထည်ဝါတဲ့ ေြမလို့ အဓိပ္ပါယ်ရတဲ့ “ြဂီ့ေက္မြတ”ကို ဘယ်တုန်းက သေရေခတ္တရာလို့ အသံထွက်ခဲ့ြကတာလဲ၊ ငါလည်း ပီသေအာင် မေခါ်နိုင်ဘူး။ ပထမဆံုး နားထဲေရာက်ေအာင် သွင်းေပးတဲ့ အစ်ကိုပန်းပုဆရာရဲ့ အညာေလသံနဲ့ သူ့အသံထွက်အတိုင်း “ရှီေကွတ”ကိုပဲ စွဲေနတယ်။ ရှီေကွတ သေရေခတ္တရာလို့ပဲ ေခါ်ချင်တယ်။ ကဲ ..ေရာက်ေအာင်လာခဲ့ပါြပီ။ သေရေခတ္တရာ ရှီေကွတေရ ခန့်ညားထည်ဝါတဲ့ ေြမနဲ့ ြပည်ြမို့ေရ။
သေရေခတ္တရာကို ပထမဆံုးကွင်းဆင်း သုေတသနြပုခဲ့သူဟာ ြမန်မာြပည်မှာ ပထမဦးဆံုး ေရှးေဟာင်း သုေတသန တာဝန်ခံြဖစ်သူ ေဒါက်တာ အီး ဖိုးချမ်းမာ (Dr.E.Forchamer)ြဖစ်ပါတယ်။ ၁၈၉၀ မှာ ကွယ်လွန်တဲ့ သူ့ရဲ့ သေရေခတ္တရာြမို့ေဟာင်း အစီရင်ခံစားများကို (၁၈၈၂-၈၃)ေတွမှာ ြဗိတိသျှ ြမန်မာအုပ်ချုပ်ေရး အစီရင်ခံစားများမှာ ေတွ့နိုင်ပါတယ်။ ၁၉၆၆-၆၇ က ေရှးေဟာင်းသုေတသန ဦးစိန်ေမာင်ဦးက တူးေဖာ်တယ်။ တူးေဖာ်ချက် အစီရင်ခံစာေတွရယ် ၊ တရုတ်မန်ချူးကျမ်းက မှတ်တမ်းထားတာေတွရယ်၊ ခမ်းနားထည်ဝါတဲ့ ေြမေပါ် ေြမေအာက်က ရတဲ့ ကိုးကွယ်မှုဆိုင်ရာ ရုပ်တုေတွ၊ အြခားပစ္စည်းေတွအရ သမိုင်းဆရာေတွ ေြခရာေကာက်ခဲ့တဲ့ သေရေခတ္တရာက (၁) ရာစုက (၉) ရာစုထိ ထွန်းကားခဲ့တယ်။ မဟာယနနဲ့ ေထရဝါဒ ေရာေထွးေနရာက (၄)ရာစုေလာက်မှာ ေထရဝါဒ ဗုဒ္ဓဘာသာထွန်းကား ထင်ရှားလာခဲ့တယ်။ မူလက ပျူအက္ခရာ မရှိေသာ်လည်း အိန္ဒိယြပည်ေတာင်ပိုင်းက အက္ခရာနဲ့ ပါဠိစာေပကို အေြခခံြပီး (၅)ရာစုေလာက်မှာ ပျူစာေပဆိုြပီး ကိုယ်ပိုင်စာေပ ေပါ်ေပါက်လာခဲ့တယ်။
ြမန်မာနိုင်ငံမှာေတွ့ရတဲ့ ြမို့ေဟာင်းေတွထဲမှာ အြကီးဆံုးြမို့ရိုးြကီးကို တည်ေဆာက်ခဲ့တယ်။ ြမို့ကို အုတ်နဲ့စီြပီး အဝိုင်းပံုသဏ္ဍာန် ေဆာက်ခဲ့တယ်။ ြမို့ကို တစ်ပတ်ေလျှာက်ရင် တစ်ရက်ခရီးြကာမယ်။ (၉)မိုင်ပတ်လည် ကျယ်ဝန်းြပီး တံခါး (၁၂)ေပါက်နဲ့ ေနတယ်။ အခု(၉)ေပါက် တူးေဖာ်လို့ရတယ်တဲ့။ ြမို့သူ ြမို့သား အားလံုးဟာ ြမို့ရိုးထဲမှာ ေနထိုင်ြကတယ်။ ေြမာက်ပိုင်းမှာ လယ်ယာေြမေတွပါ ထည့်သွင်းထားတာရယ်။ အေရှ့ေတာင်ဖက်မှာ (၃)ထပ်ြမို့ရိုး၊ ေတာင်ဖက်နဲ့ အေနာက်ဖက်မှာ (၂)ထပ်ြမို့ရိုးတို့ ကာထားလို့ ရန်သူလာေရာက် ထိုးေဖာက်ေနတတ်တယ်လို့ ထင်ရတယ်။ တရုတ် ထန်မင်းဆက် (၆၀၆-၉၁၈) ခရစ်နှစ် ရာဇဝင်မှတ်တမ်းေတွအရ ဘုရင်ဟာ ေရွှြကိုးခတ်တဲ့ ထမ်းစင်စီးတယ်။ သိပ်ေဝးရင် ဆင်စီးတယ်။ မိဘုရား ေမာင်းမ အများအြပားရှိတယ်။ ြမို့ေတာ် တံတိုင်းဝန်းကျင်ကို စဉ့်အုပ်နဲ့စီထားတယ်။ ဗုဒ္ဓဝါဒီ ဘုန်းြကီးေကျာင်းေတွ ရှိတယ်။ လူအများဟာ ေမတ္တာေရှ့ထားြပီး သူ့အသက်ကို သတ်ဖို့ဝန်ေလးတယ်။ အသက်ခုနစ်နှစ်ေရာက်ရင် ကျားေရာ၊ မ ပါ ဆံရိတ်ခါ ဘုန်းြကီးေကျာင်းမှာ သံဃာအေစာင့်အေရှာက်ကို ခံရတယ်။ အသက်နှစ်ဆယ်ေကျာ်လို့မှ ဘုရားတရားေတာ်ကို မေပျာ်လျှင် ဆံပင်ကို ြပန်ရှည်ေစြပီး အိမ်သူတို့ အမှုကို ြပုေစတယ်။ ပိုးေကာင်ငယ်ေလးရဲ့ အသက်ကို မသတ်ချင်လို့ ပိုးအစစ်ကို မဝတ်ဆင်ြကပါဘူး။ လူေတွ့ရင် လက်ေမာင်းကို လက်နဲ့ အြပန်အလှန်ကိုင်ြပီး နှုတ်ဆက်ြကတယ်။ ပျူတို့ရဲ့ ယဉ်ေကျးသိမ်ေမွ့ပံုကေတာ့ အံ့မခန်းပါပဲ။ အိမ်ေထာင်ရှိတဲ့ အမျိုးသမီးေတွက ဦးေခါင်းထိပ်မှာ ဆံကိုအေခွထံုးြပီး ေငွနဲ့ပုလဲ တန်ဆာေတွဆင်တယ်။ ပိုးချည်ထည် အြပာေရာင်ဝတ်တယ်။ ပိုးပဝါပါးပါးတစ်စကို ြခံုြပီး ယပ်ေတာင်ကိုင်ကာ အြပင်မှာ လမ်းေလျှာက်ေနတာကလည်း အခုေတာင် စိတ်မျက်စိမှာ ြမင်ေယာင် လာေတာ့တယ်။ ရှီေကွတ ေရာက်ရင်ေရာ သူတို့အရိပ်ေတွ ြမင်ရဦးမှာလား။
ကားက ြမို့တစ်ြမို့ကို ြဖတ်သန်းတယ်။ ေဈးတန်းဆိုင်တန်းကိုြမင်ေတာ့ ကားေမာင်းေနတဲ့ ညီေမာ်က လူးလွန့် လှုပ်ရှားလာတယ်။ ဘီယာေသာက်ရေအာင်တဲ့။ “ဟာ .....မေသာက်နဲ့ ..ြပည်ေရာက်ေတာ့မယ်ထင်တယ်” လို့ ေြပာတာနဲ့ “သြကင်္န်မိုး ဇာတ်ကား ြကည်ဖူးလား”။ ညီေမာ် လုပ်ြပန်ြပီ ။ ဘာဇာတ် ကဦးမယ် မသိဘူး။ ကဲ လုပ်ပါဦး မင်းရဲ့ ဇာတ်။ “ဟဲ ဟဲ ခင်သန်းနုက ေနေအာင်ဆီေရာက်လာြပီး ဇင်ဝိုင်းကို သြကင်္န်ကား ေပးလိုက်ဖို့ ေြပာတာေလ၊ ဆရာ ကေလးေတွကို ေပျာ်ခွင့်ေပးလိုက်ပါ ဆရာ ” ဆိုတာေလ။ အခုလည်း ကျွန်ေတာ်တို့ကို ဘီယာတိုက်ပါ။ ကေလးေတွကို ေပျာ်ခွင့်ေပးလိုက်ပါ ဆရာ ။ ကျွန်ေတာ်က “ေအး....ဆိုးေတာ့ မဆိုးဘူး၊ ဒါေပမယ့် မတိုက်ေတာ့ဘူး၊ ဆက်ေမာင်းြကပါစို့ကွာ ။ ေရာက်ေတာ့မှ မင်းတို့ ေသာက်ချင်ေသာက်” ။ စိုးနိုင်က ေထာက်ခံတယ်။ ဟုတ်တယ်။ ေရာက်ေတာ့မယ်။ နားရေအာင် ြမန်ြမန်ေမာင်း။ ညီေမာ်က ကားကို စိတ်ဆိုးဆိုးနဲ့ အရှိန်ကို ြမှင့်တယ်။ အနိမ့်အြမင့် ရှည်ရှည်နဲ့ လမ်းေပါ်မှာ ကားက ေြပးေနတယ်။ စိုးနိုင်က လှည့်ြပီးေမးတယ်။ “ဟိုတယ်မှာ အရင်နားမှာ မဟုတ်လား။ နက်ြဖန်မှ ေမှာ်ဇာ သွားမှာေပါ့” ။ “ေအး ... ဟုတ်တယ်၊ ဘုရားေတာ့ အရင်ဝင်မယ်ေလ ၊ ြပည်ေရွှဆံေတာ်ကို ကန်ေတာ့ြပီးမှ မဂင်္လာဟိုတယ်ကို သွားမယ်” ။ ဒီကျွန်းေတာြကီး ေကျာ်ရင် ေရာက်ြပီလို့ ကျွန်ေတာ်က သတိေပးလိုက်တယ်။
ကျွန်းေတာလွန်ေတာ့ မိေချာင်းရဲ ကုန်းတက်ကို ေရာက်ပါြပီ။ ဒီေနရာေလးေရာက်ေတာ့ ညီမေလးကို အရမ်းသတိရတယ်။ ညီမေလးနဲ့ အတူ ဒီဧရာဝတီ ြမစ်ကမ်းမှာ ဟိုဘက်ကမ်း ေရွှဘံုသာမုနိဘုရားနဲ့ ေနဝင်ချိန်အလှကို နှစ်ေယာက်အတူ ထိုင်ြကည်ဖူးတယ်။ အခုေတာ့ ညီမေလးနဲ့ ဘဝေတွက ြခားသွားြပီ။ ေကာင်းရာဘံုကို ေရာက်ဖို့ပဲ ဆုေတာင်းမိပါတယ်။ စိတ်ထဲမှာ ငိုချင်လာတယ်။ စိတ်ထိန်းြပီး ေဘးကိုြကည့်လိုက်ေတာ့ ဗိုလ်ချုပ်ေြကးရုပ်ကို ပတ်ေနပါြပီ။ ဒီေြကးရုပ်ကို ထုတဲ့အထဲမှာ အစ်ကို ပန်းပုဆရာ ပါတယ်။ သူေြပာဖူးတာက “Mounment အရုပ်ေတွထုရင် ထားမဲ့ေနရာက ဘယ်ေနရာလဲ ၊ ြကည့်တဲ့ သူေတွနဲ့ ဘယ်ေလာက်အကွာမှာ ထားရမှာလဲ၊ ေနက ဘယ်ကထွက်တာလည်း ၊ Lightingက ဘယ်ကေပးမှာလည်း ထည့်တွက် ရတယ်ကွ၊ ေြကးရုပ်ဆိုေတာ့ အလင်းြပန်တတ်ေတာ့ အဲ့ဒါေတွ ထည့်တွက်ရတယ်။ အေဖာင်းအြကွနဲ့ ရှိရတာ၊ ေြပာင်ေချာြကီးဆိုရင် အလင်းဝင်ြပီး လံုးေချာြကီးနဲ့ မတူေတာ့ဘူး”တဲ့။ အခုေတွ့ရတဲ့ ဗိုလ်ချုပ်ေြကးရုပ်ကေတာ့ ေမှာင်ခါစြဖစ်ေနလို့ ဘာမှာ ထင်ထင်ရှားရှား မြမင်ရပါဘူး။ အစ်ကို့ လက်ရာကို တစ်ပတ် ပတ်ြကည့်ြပီး ချီးကျူးလိုက်တယ်။ ြပီးေတာ့ ေရွှဆံေတာ် ဘုရားဆီကို ဆက်ထွက်လာေတာ့တယ်။
ဘုရား ရင်ြပင်ေတာ်ကို တစ်ပတ်ပတ်ေနတုန်း ညီေမာင်က ေဖာက်လာြပန်ြပီ။ “ဒီေနရာမှာေပါ့ဗျ” ။ ဟ ...လုပ်ြပန်ြပီ၊ ဘာဇာတ်လည်းမသိဘူး။ “ဦးဘချစ်က မြမဝင်းနဲ့ ဘုရားလာဖူးေနတုန်း ရဲသားေလးတစ်ေယာက် လိုက်လာြပီး ဦးဘချစ် ဦးဘချစ် ...ပုလိပ်မင်းြကီးေခါ်ခိုင်းလိုက်လို့ပါ....လို့ ဗိုလ်ေအာင်ဒင် ဒီနယ်ေရာက် ေနတယ် ြကားလို့ ဖမ်းဖို့ လိုက်ေခါ်တာေလ၊ ဒီဘုရားေပါ်မှာေပါ့” ။ ကျွန်ေတာ်က “ေအးေအး သိတယ်၊ မင်း ေနာက်ဆက်တွဲ ဘာြဖစ်သလဲဆိုတာ သိလား၊ သူ့ကို လာေခါ်တဲ့ ပုလိပ်ေလးကို ဦးဘချစ်က မြမဝင်းကို ြပန်ပို့ ခိုင်းြပီး ထွက်သွားေတာ့ ပုလိပ်ေလးက မြမဝင်းကို ဘာေြပာတယ်သိလား။ မြမဝင်း မြမဝင်း ဦးဘချစ် မရှိတုန်း လင်ငယ် မေနချင်ဘူးလားတဲ့ ” ဆိုေတာ့ အားလံုး ရယ်လိုက်ြကတာကို ဘုရားဖူးေတွ မျက်ေစာင်းထိုးြကလို့ ဘုရားေပါ်က အြမန်ဆင်းြပီး မဂင်္လာ ဟိုတယ်ဆိကို ဦးတည် ေမာင်းလိုက်ပါေတာ့တယ်။
မဟာသမ္ဘဝတို့ ေဖာင်ေမျှာခဲ့တဲ့ခရီးကေရာ ဒီလိုပဲ ကမ်းနာက သစ်ပင်ေတွ ရိပ်ခနဲ ရိပ်ခနဲ ကျန်ခဲ့မှာပဲလား ၊ ရာဇဝင်ဆရာ စစ်ကိုင်းေကျာ်မှပဲ ြမင်ရေတာ့မှာေပါ့ ။ ဆရာေကျာင်းအိမ်မှာ လာေနတဲ့ စစ်ကိုင်းက ကားပွဲစား ဦးညွန့်လှိုင် ေြပာေြပာေနတဲ့ ဘီလူးမညီေနာင် ဇာတ်လမ်းလို့ ညီေမာ်က လှည့်ေမးတယ်။ “ေအး ဟုတ်တယ်”
“မင်းတို့ စစ်ကိုင်း ဘယ်ကစြဖစ်တာလဲဆိုေတာ့ မျက်စိမြမင်တဲ့ မဟာသမ္ဘဝတို့ ေဖာင်ေပါ်ကို ဘီလူးမညီေနာင် တက်ေတာ့ ” ဆိုတာနဲ့ “ေတာ်ေတာ့ ...မင်းဟာက ဘီလူးမ ညီေနာင်ရယ်လို့ မရှိပါဘူးကွာ” ဆိုတာနဲ့ သူ့ခမျာ စစ်ပင်ြကီးေတာင် မကိုင်းလိုက်ရပါဘူး။ “ ဒီေခတ်က ညွန့်ဦးလှိုင်သာရှိရင် မင်းသားေတွဆီက ပွဲခေတာင်းဦးမှာဟ၊ ေကာဥ္စြပင်ေရာက်ေတာ့ ဘူးသီးေြခာက်နဲ့ ေရခပ်ေနတဲ့ ရေသ့တူမ ေဗဒါရီကိုေတွ့တာနဲ့ ေပးစားေရာ ၊ အဲ့ဒီက ေမွးတဲ့ ကေလးက ဒွတ္တေဘာင်ြဖစ်တာပဲ၊ မင်းတို့လည်း ြပည်ေရာက်ရင် ြမစ်ဆိပ်သွားြပီး ဘူးသီးေြခာက်နဲ့ ေရခပ်တဲ့ ေကာင်မေလး သွားရှာေပါ့ ။ ကျွန်ေတာ်လည်း ေဘးဝဲယာကိုြကည့်ရင်း လိုက်ပါ လာခဲ့ေတာ့တယ်။
မိုးညို သို့ ဆိုတဲ့ ဆိုင်းဘုတ်ေလးကို ညီးေမာ်က လှမ်းဖတ်တယ်။ “ဆရာေကျာင်း အဲ့ဒီမိုးညိုေပါ့ ”။ ဘာလဲဟ ..ကဲကဲ လုပ်ပါဦး၊ မင်းကလည်း သမိုင်းထဲက မိုးညိုကို ဆွဲသွင်းေတာ့မယ်ေပါ့။ ညီေမာင်က သွားြဖဲရင်း ဆက်ေြပာတယ်။ “ဟယ်လို....မိုးညို ရဲစခန်းကပါလားခင်ဗျာ၊ ကျွန်ေတာ့်သမီးစိုးစိုးကို သိန်းတန်ဆိုတဲ့ေကာင် ခိုးသွားလို့ပါ”။ “ကိုသိန်းတန် ကိုသိန်းတန် စိုး သေဘင်္ာေပါ်တက်ခဲ့မယ်”ဆိုတဲ့ စိုးမိုးေမတ္တာထဲက မိုးညိုေလ။ ကျွန်ေတာ်အပါအဝင် အားလံုးဝိုင်းရယ်ြကတယ်။ကျွန်ေတာ်က “ကဲ...ေတာ်ပါြပီ၊ မင်းဇာတ်လည်းေကာင်းပါတယ်။ မဟာသမ္ဘဝဇာတ်နဲ့ ေပါင်းလိုက်ရင်ေတာ့ အို ကိုသမ္ဘဝ......ကိုသမ္ဘဝ ....စန္ဒမုခိ ေဖာင်ေပါ်တက်ခဲ့မယ် ြဖစ်ကုန်ေတာ့မယ်။ စိုးသေဘင်္ာေပါ် တက်ခဲ့မယ်ဆိုေတာ့ မတက်နဲ့ မတက်နဲ့ ကိုသိန်းတန်ေတာင်မှ ဝရမ်းနဲ့ စီးလာတာတဲ့” ၊ ရယ်သံေတွက ကားရဲ့ေနာက်မှာ ပျံ့လွင့် ကျန်ရစ်ခဲ့ြပန်တယ်။
ြမို့ေတွစိပ်လာလို့ ရှုပ်ေနတဲ့ လူေတွကို ြကည့်ရင်း ညီေမာ့်ကို ကျွန်ေတာ်ြကည့်လိုက်ေတာ့ ဟွန်းကို တတီတီ တီးေနတယ်။ စိုးနိုင်က အိပ်ေနြပီ ။ ကိုယ့်အာရံုေတွ ကိုယ်ပိုင်သွားြကြပီမို့ ရှုပ်ေနတဲ့လမ်းေဘးက လူေတွကို ေကျာ်ြပီး လယ်ကွင်းေတွဘက်ကို ေငးေနမိတယ်။ အာရံုထဲမှာေတာ့ အစ်ကို ပန်းပုဆရာတစ်ေယာက် ေြပာေြပာေနတဲ့ “ရှီေကွတ” “ရှီေကွတ”လို့ ေမးေတာ့ သေရေခတ္တရာကို ေြပာတာတဲ့၊ အရင်တုန်းက ပျူလိုေနမှာေပါ့။ တကယ်ေတာ့ ကျွန်ေတာ်ဟာ ြပည်မှာေမွးတဲ့ ြပည်သားတစ်ေယာက်ပါ။ ဒါေပမယ့် ရန်ကုန်မှာ ြကီးြပင်းခဲ့ရတာ။ အခုေတာ့ ေမွးရပ်ကို ခရီးသွားတစ်ေယာက်ဧည့်သည်အေနနဲ့ သွားေနရတယ်။ ေဒါက်တာသန်းထွန်း စာအုပ်မှာေတာ့ ြဂီ့ေက္မြတလို့ ေရးတယ်။ “ခရစ် ၈၀၁ ခုနှစ်မှာ တရုတ် ဧကရာဇ်ဆီကို ပျူတီးဝိုင်း ေစလွှတ်ဖူးတယ်။ ပျူေတွ သီဆိုတီးမှုတ်ပံု အရမ်းေကာင်းလို့ တရုတ်ေတွက ချီးမွမ်းတယ်။
ပျူြမို့ေတာ်ရဲ့နာမည် ြဂီ့ေက္မြတကို ြမန်မာေတွက ပီသေအာင် မေခါ်နိုင်လို့ သေရေခတ္တရာလို့ ေခါ်ေနြကတာ ြဖစ်တယ်။ နန်ေကျာင်လူမျိုးေတွက သေရေခတ္တရာြမို့ကို ခရစ်နှစ် ၈၃၂ မှာ ဖျက်ဆီးခဲ့တယ်။ ၉ ရာစုနှစ်ေရာက်ေတာ့ အြပီးတိုင် ဖျက်ဆီးတာ ခံခဲ့ရတယ်။ ခုလို ပျက်စီးသွားတဲ့ ပျူဟာ ြပန်ြပင်္ီး မထူေထာင်နိုင်ေတာ့လို့ တြဖည်းြဖည်း ြမန်မာနဲ့ေရာြပီး မျိုးဆက်ြပတ် သိမ်ေကာခဲ့ရတယ်။ ြဂီ့ေက္မတရဲ့ အဓိပ္ပါယ်က တင့်တယ်ခမ်းနားတဲ့ ေြမအရပ်လို့ ဆိုလိုတယ်။ အခု ြပည်အေရှ့ ေတာင်ဘက်ေလးမိုင်ေလာက် အကွာမှာရှိတဲ့ ေမှာ်ဇာရထားဘူတာ ဝန်းကျင်ြဖစ်ပါတယ်” တဲ့။
အဲ့ဒီသက္တတဘာသာနဲ့ ခန့်ညားထည်ဝါတဲ့ ေြမလို့ အဓိပ္ပါယ်ရတဲ့ “ြဂီ့ေက္မြတ”ကို ဘယ်တုန်းက သေရေခတ္တရာလို့ အသံထွက်ခဲ့ြကတာလဲ၊ ငါလည်း ပီသေအာင် မေခါ်နိုင်ဘူး။ ပထမဆံုး နားထဲေရာက်ေအာင် သွင်းေပးတဲ့ အစ်ကိုပန်းပုဆရာရဲ့ အညာေလသံနဲ့ သူ့အသံထွက်အတိုင်း “ရှီေကွတ”ကိုပဲ စွဲေနတယ်။ ရှီေကွတ သေရေခတ္တရာလို့ပဲ ေခါ်ချင်တယ်။ ကဲ ..ေရာက်ေအာင်လာခဲ့ပါြပီ။ သေရေခတ္တရာ ရှီေကွတေရ ခန့်ညားထည်ဝါတဲ့ ေြမနဲ့ ြပည်ြမို့ေရ။
သေရေခတ္တရာကို ပထမဆံုးကွင်းဆင်း သုေတသနြပုခဲ့သူဟာ ြမန်မာြပည်မှာ ပထမဦးဆံုး ေရှးေဟာင်း သုေတသန တာဝန်ခံြဖစ်သူ ေဒါက်တာ အီး ဖိုးချမ်းမာ (Dr.E.Forchamer)ြဖစ်ပါတယ်။ ၁၈၉၀ မှာ ကွယ်လွန်တဲ့ သူ့ရဲ့ သေရေခတ္တရာြမို့ေဟာင်း အစီရင်ခံစားများကို (၁၈၈၂-၈၃)ေတွမှာ ြဗိတိသျှ ြမန်မာအုပ်ချုပ်ေရး အစီရင်ခံစားများမှာ ေတွ့နိုင်ပါတယ်။ ၁၉၆၆-၆၇ က ေရှးေဟာင်းသုေတသန ဦးစိန်ေမာင်ဦးက တူးေဖာ်တယ်။ တူးေဖာ်ချက် အစီရင်ခံစာေတွရယ် ၊ တရုတ်မန်ချူးကျမ်းက မှတ်တမ်းထားတာေတွရယ်၊ ခမ်းနားထည်ဝါတဲ့ ေြမေပါ် ေြမေအာက်က ရတဲ့ ကိုးကွယ်မှုဆိုင်ရာ ရုပ်တုေတွ၊ အြခားပစ္စည်းေတွအရ သမိုင်းဆရာေတွ ေြခရာေကာက်ခဲ့တဲ့ သေရေခတ္တရာက (၁) ရာစုက (၉) ရာစုထိ ထွန်းကားခဲ့တယ်။ မဟာယနနဲ့ ေထရဝါဒ ေရာေထွးေနရာက (၄)ရာစုေလာက်မှာ ေထရဝါဒ ဗုဒ္ဓဘာသာထွန်းကား ထင်ရှားလာခဲ့တယ်။ မူလက ပျူအက္ခရာ မရှိေသာ်လည်း အိန္ဒိယြပည်ေတာင်ပိုင်းက အက္ခရာနဲ့ ပါဠိစာေပကို အေြခခံြပီး (၅)ရာစုေလာက်မှာ ပျူစာေပဆိုြပီး ကိုယ်ပိုင်စာေပ ေပါ်ေပါက်လာခဲ့တယ်။
ြမန်မာနိုင်ငံမှာေတွ့ရတဲ့ ြမို့ေဟာင်းေတွထဲမှာ အြကီးဆံုးြမို့ရိုးြကီးကို တည်ေဆာက်ခဲ့တယ်။ ြမို့ကို အုတ်နဲ့စီြပီး အဝိုင်းပံုသဏ္ဍာန် ေဆာက်ခဲ့တယ်။ ြမို့ကို တစ်ပတ်ေလျှာက်ရင် တစ်ရက်ခရီးြကာမယ်။ (၉)မိုင်ပတ်လည် ကျယ်ဝန်းြပီး တံခါး (၁၂)ေပါက်နဲ့ ေနတယ်။ အခု(၉)ေပါက် တူးေဖာ်လို့ရတယ်တဲ့။ ြမို့သူ ြမို့သား အားလံုးဟာ ြမို့ရိုးထဲမှာ ေနထိုင်ြကတယ်။ ေြမာက်ပိုင်းမှာ လယ်ယာေြမေတွပါ ထည့်သွင်းထားတာရယ်။ အေရှ့ေတာင်ဖက်မှာ (၃)ထပ်ြမို့ရိုး၊ ေတာင်ဖက်နဲ့ အေနာက်ဖက်မှာ (၂)ထပ်ြမို့ရိုးတို့ ကာထားလို့ ရန်သူလာေရာက် ထိုးေဖာက်ေနတတ်တယ်လို့ ထင်ရတယ်။ တရုတ် ထန်မင်းဆက် (၆၀၆-၉၁၈) ခရစ်နှစ် ရာဇဝင်မှတ်တမ်းေတွအရ ဘုရင်ဟာ ေရွှြကိုးခတ်တဲ့ ထမ်းစင်စီးတယ်။ သိပ်ေဝးရင် ဆင်စီးတယ်။ မိဘုရား ေမာင်းမ အများအြပားရှိတယ်။ ြမို့ေတာ် တံတိုင်းဝန်းကျင်ကို စဉ့်အုပ်နဲ့စီထားတယ်။ ဗုဒ္ဓဝါဒီ ဘုန်းြကီးေကျာင်းေတွ ရှိတယ်။ လူအများဟာ ေမတ္တာေရှ့ထားြပီး သူ့အသက်ကို သတ်ဖို့ဝန်ေလးတယ်။ အသက်ခုနစ်နှစ်ေရာက်ရင် ကျားေရာ၊ မ ပါ ဆံရိတ်ခါ ဘုန်းြကီးေကျာင်းမှာ သံဃာအေစာင့်အေရှာက်ကို ခံရတယ်။ အသက်နှစ်ဆယ်ေကျာ်လို့မှ ဘုရားတရားေတာ်ကို မေပျာ်လျှင် ဆံပင်ကို ြပန်ရှည်ေစြပီး အိမ်သူတို့ အမှုကို ြပုေစတယ်။ ပိုးေကာင်ငယ်ေလးရဲ့ အသက်ကို မသတ်ချင်လို့ ပိုးအစစ်ကို မဝတ်ဆင်ြကပါဘူး။ လူေတွ့ရင် လက်ေမာင်းကို လက်နဲ့ အြပန်အလှန်ကိုင်ြပီး နှုတ်ဆက်ြကတယ်။ ပျူတို့ရဲ့ ယဉ်ေကျးသိမ်ေမွ့ပံုကေတာ့ အံ့မခန်းပါပဲ။ အိမ်ေထာင်ရှိတဲ့ အမျိုးသမီးေတွက ဦးေခါင်းထိပ်မှာ ဆံကိုအေခွထံုးြပီး ေငွနဲ့ပုလဲ တန်ဆာေတွဆင်တယ်။ ပိုးချည်ထည် အြပာေရာင်ဝတ်တယ်။ ပိုးပဝါပါးပါးတစ်စကို ြခံုြပီး ယပ်ေတာင်ကိုင်ကာ အြပင်မှာ လမ်းေလျှာက်ေနတာကလည်း အခုေတာင် စိတ်မျက်စိမှာ ြမင်ေယာင် လာေတာ့တယ်။ ရှီေကွတ ေရာက်ရင်ေရာ သူတို့အရိပ်ေတွ ြမင်ရဦးမှာလား။
ကားက ြမို့တစ်ြမို့ကို ြဖတ်သန်းတယ်။ ေဈးတန်းဆိုင်တန်းကိုြမင်ေတာ့ ကားေမာင်းေနတဲ့ ညီေမာ်က လူးလွန့် လှုပ်ရှားလာတယ်။ ဘီယာေသာက်ရေအာင်တဲ့။ “ဟာ .....မေသာက်နဲ့ ..ြပည်ေရာက်ေတာ့မယ်ထင်တယ်” လို့ ေြပာတာနဲ့ “သြကင်္န်မိုး ဇာတ်ကား ြကည်ဖူးလား”။ ညီေမာ် လုပ်ြပန်ြပီ ။ ဘာဇာတ် ကဦးမယ် မသိဘူး။ ကဲ လုပ်ပါဦး မင်းရဲ့ ဇာတ်။ “ဟဲ ဟဲ ခင်သန်းနုက ေနေအာင်ဆီေရာက်လာြပီး ဇင်ဝိုင်းကို သြကင်္န်ကား ေပးလိုက်ဖို့ ေြပာတာေလ၊ ဆရာ ကေလးေတွကို ေပျာ်ခွင့်ေပးလိုက်ပါ ဆရာ ” ဆိုတာေလ။ အခုလည်း ကျွန်ေတာ်တို့ကို ဘီယာတိုက်ပါ။ ကေလးေတွကို ေပျာ်ခွင့်ေပးလိုက်ပါ ဆရာ ။ ကျွန်ေတာ်က “ေအး....ဆိုးေတာ့ မဆိုးဘူး၊ ဒါေပမယ့် မတိုက်ေတာ့ဘူး၊ ဆက်ေမာင်းြကပါစို့ကွာ ။ ေရာက်ေတာ့မှ မင်းတို့ ေသာက်ချင်ေသာက်” ။ စိုးနိုင်က ေထာက်ခံတယ်။ ဟုတ်တယ်။ ေရာက်ေတာ့မယ်။ နားရေအာင် ြမန်ြမန်ေမာင်း။ ညီေမာ်က ကားကို စိတ်ဆိုးဆိုးနဲ့ အရှိန်ကို ြမှင့်တယ်။ အနိမ့်အြမင့် ရှည်ရှည်နဲ့ လမ်းေပါ်မှာ ကားက ေြပးေနတယ်။ စိုးနိုင်က လှည့်ြပီးေမးတယ်။ “ဟိုတယ်မှာ အရင်နားမှာ မဟုတ်လား။ နက်ြဖန်မှ ေမှာ်ဇာ သွားမှာေပါ့” ။ “ေအး ... ဟုတ်တယ်၊ ဘုရားေတာ့ အရင်ဝင်မယ်ေလ ၊ ြပည်ေရွှဆံေတာ်ကို ကန်ေတာ့ြပီးမှ မဂင်္လာဟိုတယ်ကို သွားမယ်” ။ ဒီကျွန်းေတာြကီး ေကျာ်ရင် ေရာက်ြပီလို့ ကျွန်ေတာ်က သတိေပးလိုက်တယ်။
ကျွန်းေတာလွန်ေတာ့ မိေချာင်းရဲ ကုန်းတက်ကို ေရာက်ပါြပီ။ ဒီေနရာေလးေရာက်ေတာ့ ညီမေလးကို အရမ်းသတိရတယ်။ ညီမေလးနဲ့ အတူ ဒီဧရာဝတီ ြမစ်ကမ်းမှာ ဟိုဘက်ကမ်း ေရွှဘံုသာမုနိဘုရားနဲ့ ေနဝင်ချိန်အလှကို နှစ်ေယာက်အတူ ထိုင်ြကည်ဖူးတယ်။ အခုေတာ့ ညီမေလးနဲ့ ဘဝေတွက ြခားသွားြပီ။ ေကာင်းရာဘံုကို ေရာက်ဖို့ပဲ ဆုေတာင်းမိပါတယ်။ စိတ်ထဲမှာ ငိုချင်လာတယ်။ စိတ်ထိန်းြပီး ေဘးကိုြကည့်လိုက်ေတာ့ ဗိုလ်ချုပ်ေြကးရုပ်ကို ပတ်ေနပါြပီ။ ဒီေြကးရုပ်ကို ထုတဲ့အထဲမှာ အစ်ကို ပန်းပုဆရာ ပါတယ်။ သူေြပာဖူးတာက “Mounment အရုပ်ေတွထုရင် ထားမဲ့ေနရာက ဘယ်ေနရာလဲ ၊ ြကည့်တဲ့ သူေတွနဲ့ ဘယ်ေလာက်အကွာမှာ ထားရမှာလဲ၊ ေနက ဘယ်ကထွက်တာလည်း ၊ Lightingက ဘယ်ကေပးမှာလည်း ထည့်တွက် ရတယ်ကွ၊ ေြကးရုပ်ဆိုေတာ့ အလင်းြပန်တတ်ေတာ့ အဲ့ဒါေတွ ထည့်တွက်ရတယ်။ အေဖာင်းအြကွနဲ့ ရှိရတာ၊ ေြပာင်ေချာြကီးဆိုရင် အလင်းဝင်ြပီး လံုးေချာြကီးနဲ့ မတူေတာ့ဘူး”တဲ့။ အခုေတွ့ရတဲ့ ဗိုလ်ချုပ်ေြကးရုပ်ကေတာ့ ေမှာင်ခါစြဖစ်ေနလို့ ဘာမှာ ထင်ထင်ရှားရှား မြမင်ရပါဘူး။ အစ်ကို့ လက်ရာကို တစ်ပတ် ပတ်ြကည့်ြပီး ချီးကျူးလိုက်တယ်။ ြပီးေတာ့ ေရွှဆံေတာ် ဘုရားဆီကို ဆက်ထွက်လာေတာ့တယ်။
ဘုရား ရင်ြပင်ေတာ်ကို တစ်ပတ်ပတ်ေနတုန်း ညီေမာင်က ေဖာက်လာြပန်ြပီ။ “ဒီေနရာမှာေပါ့ဗျ” ။ ဟ ...လုပ်ြပန်ြပီ၊ ဘာဇာတ်လည်းမသိဘူး။ “ဦးဘချစ်က မြမဝင်းနဲ့ ဘုရားလာဖူးေနတုန်း ရဲသားေလးတစ်ေယာက် လိုက်လာြပီး ဦးဘချစ် ဦးဘချစ် ...ပုလိပ်မင်းြကီးေခါ်ခိုင်းလိုက်လို့ပါ....လို့ ဗိုလ်ေအာင်ဒင် ဒီနယ်ေရာက် ေနတယ် ြကားလို့ ဖမ်းဖို့ လိုက်ေခါ်တာေလ၊ ဒီဘုရားေပါ်မှာေပါ့” ။ ကျွန်ေတာ်က “ေအးေအး သိတယ်၊ မင်း ေနာက်ဆက်တွဲ ဘာြဖစ်သလဲဆိုတာ သိလား၊ သူ့ကို လာေခါ်တဲ့ ပုလိပ်ေလးကို ဦးဘချစ်က မြမဝင်းကို ြပန်ပို့ ခိုင်းြပီး ထွက်သွားေတာ့ ပုလိပ်ေလးက မြမဝင်းကို ဘာေြပာတယ်သိလား။ မြမဝင်း မြမဝင်း ဦးဘချစ် မရှိတုန်း လင်ငယ် မေနချင်ဘူးလားတဲ့ ” ဆိုေတာ့ အားလံုး ရယ်လိုက်ြကတာကို ဘုရားဖူးေတွ မျက်ေစာင်းထိုးြကလို့ ဘုရားေပါ်က အြမန်ဆင်းြပီး မဂင်္လာ ဟိုတယ်ဆိကို ဦးတည် ေမာင်းလိုက်ပါေတာ့တယ်။
Posted by လင္းဦး(စိတ္ပညာ)
on 2/08/2008.
Filed under
ကျွန်ေတာ့်အြမင်များ
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0